Ofta har man vid översättningsuppdrag noll eller ringa framförhållning. ”Kan du göra det här, det är jättebråttom?” ”Kan vi får de här 56 sidorna till imorgon eftermiddag?” ”Det här projektet är bråttom och konfidentiellt, kan du klara det till fredag? Det ska bara göras lite småändringar först innan du får det.” (Varpå ställtiden halveras och filstorleken fördubblas.)
Därför är det otroligt skönt med kunder som hör av sig flera månader i förväg: ”Kan jag boka in dig redan nu till nästa årsredovisning?” ”Vi kanske kan träffas för ett planeringsmöte?”
Ett sådant var jag på i eftermiddags. Det var trevligt att få ansikten på de personer jag tidigare bara mejlat och pratat i telefon med, trots att vi samarbetat i detta projekt i tre år redan. Detta blir fjärde årsredovisningsprojektet tillsammans för samma stora bolag. Och det är skönt att få höra att arbetet alla parter emellan löper allt smidigare, att vi hittat arbetsformer som fungerar och minimerar problemen i alla led. Det blir kul att köra igång med detta projekt igen efter årsskiftet!